di 28 jan 2025
dans
di 22 apr 2025
Introdans & Krisztina de Châtel
Typhoon
In een windstille proloog, die begeleid wordt door de kabbelende pianoklanken van Simeon ten Holt’s Canto Ostinato, bereiden de dansers zich voor op wat komen gaat.
Ze hangen uit het lood alsof ze tegen de wind leunen. Hun armen klieven door de lucht. Ze zijn klaar voor de strijd. Dan overstemt het aanzwellend geraas van windmachines de zachte pianoklanken. De dansers zuigen de longen vol en leveren fier en trots het gevecht tegen deze (onzichtbare) materie, die zij al dansend tastbaar maken. De monumentale dansvoorstelling Typhoon (1986) van choreograaf Krisztina De Châtel wordt in het voorjaar van 2025 hernomen en gedanst door de dansers van Introdans. De choreografische ordeningsdrang van De Châtel – koningin van de minimalistische dans – wordt in deze voorstelling als het ware in een vliegende storm beproefd.
“Ik ben altijd een bewonderaar geweest van het minimalistische werk van Krisztina de Châtel. De helderheid in structuur, de minimale verschuivingen en de strijd met de kracht van de windmachines boeien enorm. Introdans hecht aan het koesteren en hernemen van bestaand repertoire om te voorkomen dat dans wegwerpkunst wordt en ook een nieuwe generatie publiek van deze imposante werken kennis kan nemen” aldus Roel Voorintholt, artistiek directeur Introdans.
Voor de voorstelling Typhoon werkte Krisztina de Châtel samen met beeldend kunstenaar Peter Vermeulen en componist Simeon ten Holt. Het centrale thema in het werk van Peter Vermeulen is het omzetten van energie in bewegende en geluidsproducerende beelden. Voor Typhoon werkte hij het idee uit om de dansers een regelrechte confrontatie aan te laten gaan met de onberekenbare krachten van de wind. Hij plaatste daarvoor drie windmachines die in kracht kunnen variëren van een lichte bries tot een flinke storm. De Châtel laat de dansers vervolgens de directe confrontatie aangaan met de door Vermeulen ontworpen windmachines.
Introdans & Krisztina de Châtel
Choreograaf Krisztina de Châtel weet telkens opnieuw te boeien met haar unieke, energieke dans vol minimalistische en wiskundige bewegingen. De succesvolle reprises van Thron (2017) en Pulse (2019) en het monumentale Föld (2022) laten zien hoe haar voorstellingen telkens weerklank vinden bij een nieuwe generatie kijkers. Haar voorstellingen draaien rond contrasten en confrontaties: kwetsbare menselijke lichamen staan tegenover natuurelementen als wind, aarde en water, of de imposante ruimte van een kerkgebouw of machineloods. In het lichaam zelf woedt ook een strijd: tussen passie en beheersing, tussen individuele vrijheid en de anonimiteit en geborgenheid van het collectief.
Introdans is gekend om haar inspirerende danskunstenaars uit de hele wereld, waarmee zij hoogstaand repertoire op wereldberoemde podia presenteren. Waardevol danserfgoed naast vernieuwende creaties. Eigentijdse stijlen voor een brede smaak en een groot publiek. Vanuit deze kunst verbinden zij mensen met hun verbeeldingsvermogen en eigen danskracht. Emoties worden invoelbaar, een rijke beleving!
Of deze voorstelling een pauze heeft is nog onbekend.